Regenerace po tréninku: odpočívá tělo, ale hlavně hlava
       
 

Regenerace po tréninku: odpočívá tělo, ale hlavně hlava

03.04.2021 | (red)

Bez poctivé dřiny se úspěchů těžko dosahuje. Abychom odváděli ten nejlepší výkon, musíme pravidelně trénovat. Mnohdy ale zapomínáme, že si po náročném týdnu zasloužíme i odpočívat. Ačkoliv se může zdát, že máme energie stále dost, únava vlivem nedostatečné regenerace časem narůstá a ve svalech se kumuluje. A pak přichází nemoci a obávaná zranění. Jak tedy co nejlépe relaxovat a proč?

 

Sportovci většinou poznají, kdy je jejich tělo unavené. Málokdo z nich ale ví, jak se o sebe v tu chvíli starat, a poctivou regeneraci raději přeskočí. Už tehdy ale nastává problém. Relax má totiž stejný význam jako samotný trénink.

„Odpočinek by se neměl brát na lehkou váhu, jelikož v životě každého hráče zastává důležitou úlohu. Předchází zraněním, nemocem a dalším komplikacím, které by mohly narušit jeho sportovní kariéru,“ varuje trenér Martin Uldrich.

Oblíbenou relaxační metodu představuje bezesporu voda. Svalům pomůže plavání, koupel a samozřejmě vířivka. Kouč dorostu také zmiňuje protahovací a uvolňovací cviky v rámci rehabilitace. „Je to však velmi individuální. Někteří kluci chodí po sezoně například i na pedikúru, aby ošetřili zničené a unavené nohy z bruslí.“

K ještě účinnějšímu odpočinku dochází ve studené vodě, která snižuje prokrvení svalů. Po ukončení koupele se tělo deficit snaží dohnat a krevní oběh zrychluje, čímž odvodí zplodiny z metabolismu vznikající při zátěži. Otužování celého těla ale není nutné, stačí si napustit chladnější vanu a ponořit do ní pouze nohy. Odvážní mohou například zkusit sprchu se střídavou teplotou, která organismus zaručeně probudí a zároveň posílí imunitní systém.

Při velkém sportovním vytížení nicméně mohou vznikat i dlouhodobější bolesti a v tomto případě se hodí rada odborníka. „Po náročném zápasovém období stojí za to navštívit fyzioterapeuta nebo si zajít na masáž zaměřenou hlavně na nohy. Během sezony je na tyto činnosti bohužel méně času, kluci musí být pořád v zápřahu, takže odpočívají hlavně sami,“ upřesňuje Uldrich.

Dalším podstatným prvkem při zotavení je adekvátní výživa. Krátce po tréninku se může energie doplnit rychlými cukry (například ve formě ovoce), čímž se rychleji uvolní svalový glykogen. Regenerační procesy ale urychluje také řádný příjem bílkovin a zdravých tuků.

„masáž“

Ve volném čase bychom ale neměli jen sedět na gauči. Aktivní odpočinek naopak pomůže nejen tělu, ale i myšlení a celkovému duševnímu stavu. S tím letňanský trenér rozhodně souhlasí. „Hráči by měli regenerovat hlavně psychicky. Podle mého názoru musí čas od času od hokejového režimu vypnout a najít si jinou aktivitu, kam mohou utéct. Tělo se pak hlavě rychle poddá.“

Procházka na sluníčku, pomalý regenerační výběh v lese nebo jiné rekreační sporty prospívají zdraví. „U mladších dětí může docházet k tomu, že jsou hokejem přesycené a přestává je bavit. Když se na svůj sport netěší a nemilují ho, nemá cenu, aby ho dělaly,“ konstatuje Uldrich a následně dodává: „V létě se stává, že hráči jezdí celé prázdniny na kempy a neodpočinou si. Během podzimu a zimy toho mohou mít dost.“

Základ plnohodnotné regenerace tvoří spánek. Jeho délka a kvalita určí, jak se budeme cítit následující den a jaký podáme výkon. Pokud spánku nevěnujeme dostatečně času, negativně ovlivníme nejen tělo, ale i mozek. V důsledku špatného odpočinku lehce ztratíme soustředěnost, motivaci a náladu. Ponocování při sledování filmu se tedy v žádném případě nevyplatí!

A asi největší celosvětový problém dnešní doby vzniká spolu s technologiemi. Děti mají přístup k telefonům, počítačům nebo tabletům velmi brzy a kolikrát přístroje neodloží ani před tréninkem nebo dokonce před spaním. „Člověk jim to samozřejmě nemůže odepřít, ale hlavní roli hrají rodiče. V žádném případě nejde, aby desetiletý hráč chodil spát den před zápasem až v deset hodin. Pokud mu to dospělí dovolí, sport pro něj není vhodnou volbou,“ podotýká kouč.

Vždy bychom svému tělu měli naslouchat a brát zřetel na jakýkoliv varovný signál v podobě vyčerpání. Samotná tréninková příprava zdaleka nestačí. „Správná regenerace je zásadním aspektem ve vývoji zdravého a úspěšného sportovce. Bez ní se nikdo z nás neobejde,“ uzavírá Uldrich.

A jak si nejlépe odpočinete od každodenní námahy vy?

 
Příští utkání
 
 
 
Copyright © 2011-2021 HC Letci Letňany & eSports.cz, s.r.o. & tellinger.cz  | ODM  | Informace o autorských právech  | RSS