Driblování na asfaltovém plácku před panelákem, střelba do terčů na zahradě nebo přihrávky s parťákem uprostřed opuštěného parkoviště. Dovednosti se dají oprašovat i v improvizovaných podmínkách, proti nejsou prostředí ani podmínky, pouze výmluvy. „Je to jen o samotném hráči a jeho přístupu," poznamenává Martin Dufek. Další díl rubriky „Jak“ řeší individuální rozvoj hráčů, který až překvapivě úzce souvisí se sebevědomím.
O dovednostech se v posledních letech namluvilo mnoho. Existují specialisté a experti na jednotlivé herní prvky, řeší se detaily bruslení i profesionalizované individuální cvičení, na jedno se však trochu zapomíná. Příprava se dá dělat kdekoliv. Trenéři na začátku naučí hráče správnou techniku, k sžití se s činností však musí existovat návaznost mimo led.
„Kouč by měl být strůjce všeho, jeho úkolem je zpracování tréninkových plánů a naučení hokejové látky," vstupuje do problematiky Martin Dufek. Realizační tým do přípravy dávkuje složky, které jsou potřeba umět, klíč k jejich dokonalému ovládnutí ale leží jinde. V opakování.
„Na ledě se ukáže a vysvětlí úkol, pak je třeba ho provádět znovu a znovu a znovu. Každá půlhodina tréninku doma je dobrá, plusová. Nemůžu se jako hokejista posunout ani o píď, když budu spoléhat jen na týmové meetingy," má jasno kouč sedmičky a devítky. Jeho slova jde opsat ještě jinak, naléhavěji. Jakákoliv dovednostní aktivita mimo čas v hale je to, co tvoří rozdíl.
A je přitom úplně jedno, co ve svém volnu hráč dělá a jaké má k dispozici podmínky. Pilovat může střelbu, kličky, nebo si jen tak hrát s kotoučem v driblinku. „Hráči z NHL, KHL a extraligy se dostali tak daleko proto, že se rozvíjeli také mimo led a bavilo je to. Díky tomu se propracovali do nejvyššího bodu."
Fantazie pomáhá, hřiště se dá najít vždy
Někomu jdou technické prvky líp, právě opakováním se však přirozené rozdíly smývají. „Pokud bude méně šikovný kluk pracovat víc, brzy nadanějšího spoluhráče dožene," vypráví Dufek. Na talentu už se dávno kariéra nestaví, bez práce úspěch nepřijde nikdy.
A že není kde trénovat, nebo nejsou ideální podmínky?
„Je to velice jednoduché. Vše je jen o samotném hráči a o tom, jestli miluje hokej. Jestli je fanatik," říká kouč Letců na konto výmluv. Rozhodující bývá zápal se zájmem. „Kdo chce, vždy si hřiště a pár pomůcek najde. Je možné dělat prakticky cokoliv, čemuž napomáhá fantazie dítěte. Každá akce s hokejkou a pukem je zkrátka prospěšná."
Vůbec není potřeba domácí střelnice nebo umělá ledová plocha. Spoluhráči si navíc můžou osobní trénink zpříjemnit a domluvit se na něm mezi sebou. „Hráč, který aktivně piluje ve volném čase herní činnosti, se hrozně posouvá. A je jistější. Právě repeticí totiž roste herní psychika, vím pak, co ovládám a nebojím se toho."
Nácvikem se zvyšuje sebevědomí, díky němuž se naučené dovednosti promítají přímo do zápasu. „Opakováním do zblbnutí dostane hráč drajv, který vnese dovednost do hry. Je to vlastně hrozně jednoduché, jde o otázku nadšení a lásky ke sportu. Když někdo chodí na hokej z donucení, nikdy se k poznání nedopracuje, kdyby ale změnil myšlení, posunul by se úplně někam jinam," pokračuje Dufek.
Automatizace jako směr
Koneckonců jako u všeho jde nakonec převážně o otázku myšlení. Na ledě se samozřejmě musí dovednosti ze suché přípravy propojit s bruslením i herním citem. Nejde o to, jakou kličku hokejistá udělá, ale v jaké rychlosti ji zvládne udělat. „Musí se vědět, co v jaké chvíli použít. To už se bavíme o herním citu, který má každý jiný. Když hráč všechny tyto atributy ovládá dokonale, vznikají z toho každopádně nezapomenutelné záběry."
Na dovednostech by se mělo začít pracovat už v útlém věku. Postupem času je nutné jednotlivé činnosti rozvíjet a nárokovat, prakticky každý herní moment obsahuje technickou složku. „Ruce a nohy musí být propojené. Ve chvíli, kdy dítě začne zvládat tělo na ledě a techniku bruslení, měly by se na něj nabalovat dovednosti," nabádá Dufek.
Ať už jde o střelbu, přihrávky, vedení kotouče, bruslení, hru tělem a další části hokeje, dovednosti se prolévají všemi částmi výkonu. „Do deváté třídy by měl hráč rozvíjet vše, co jde," říká trenér. „Do dorostu by měl přicházet komplexní hráč, všechny zkušenosti by měly gradovat.“
Jde o komplexnost, celkové zvládnutí techniky. K ní může dopomáhat právě jednoduchá domácí příprava. „Trenéři musí zařazovat úkony do týdenních mikrocyklů, ale také každá další chvíle tréninku navíc je velmi prospěšná."
Pořád přemýšlíte, jestli si zrovna dnes dát trénink navíc? Smysl mít určitě bude.