Po ledě se prohání „Porsche“
Už jste v hangáru zahlédli ten stříbrný šíp? To se ví! Ladně se po ledě pohybuje jako dostihový šampion, ve stáji ho pak na další štreky po hangáru stačí přes noc nabít - a druhý den si to zase pěkně mete. Řeč je o nové rolbě, kterou letňanský hokejový areál dostal už 21. prosince předčasně pod vánoční stromeček. Přijela až z daleké Itálie a náklady převážně hradila Městská část Praha 18. Investici si ledaři nemohou vynachválit.
Elegantní, precizní, šetrná. Letcům připravuje led nová rolba, která přitahuje zraky (nejen) mladých fanoušků o přestávkách zápasů i mezi tréninky. Stává se z ní atrakce, byť především slouží praktickému účelu.
A v čem že je tak výjimečná? Mimo jiné tím, že má tři volitelné módy rychlosti. Nebo se pyšní homologovanou sedačkou. Může vozit další lidi!
„Na Vánoce jsme to zkoušeli. Přišel 12letý kluk, že by chtěl svézt, nerozjeli jsme se, dokud se nepřipoutal,“ vzpomíná s úsměvem rolbař Jindřich Pěnkava, který si mechanismus nového stroje nemůže vynachválit. „To je úplně jinačí ovládání... Žádná dřina, jen mačkáte čudlíky,“ popisuje.
Rolba dokonce mohla přijet se softwarem, který by uměl úpravu ledu nazpaměť a jezdil bez pilota. Takové „Porsche" je ale ještě mnohem dražší a navíc by pak šestičlennou ledařskou partu v Letňanech museli někteří členové opustit. Z prostého důvodu: nezbyla by na ně práce.
Kdepak, sestava zůstává dál pohromadě.
Po ledě se piloti prohání na stroji, který má tři volitelné rychlosti: šnek je nejpomalejší mód, želva rychlejší a zajíc nejrychlejší. „Nejvíc využíváme ten prostřední,“ doplňuje pohotově šéfledař Jindra. Rolba má dvojnásobnou nádrž vody (1350 litrů místo 600) oproti předchozí. Upraví plochu a rovnou může vyrazit na druhou. Další výhoda? Elektrika. Baterie vydrží celý den, šťávu ze zásuvky hltá až večer, kdy není výkon potřeba.
Značka WM Shira pochází od italského výrobce. Rolbaři měli při koupi za 3,6 milionu korun, kterou financovala převážně Městská část Prahy 18, celkem zásadní slovo. Vedení areálu jim totiž dalo volnou ruku. „Prosazovali jsme WMko, vedení se nás ptalo, co bychom chtěli. My jsme se touto rolbou svezli v Příbrami i na Spartě, takže jsme věděli, co chceme. Měli jsme to ozkoušené," vysvětluje Jindra s tím, že původně chtěli ještě větší model Mamut, ale rozměrově by to už byl v Ice Areně problém.
Zajímá-li vás, kolik taková rolba vytáhne maximální rychlost na ledě, pak je to téměř 15 km za hodinu.
Původní rolba byla odstavena za arénu, ale do důchodu ještě nepojede. Několik týdnů čekala na zájemce. Přitom má najeto skoro 40 poctivých let práce - 15 až 20 let jezdila ve Švýcarsku, pak se přestěhovala do Letňan, kde má za sebou další dvě dekády. „Jenže poslední dobou byl stále častěji problém s motorem, pořád jsme pod tím leželi a opravovali ji,“ přiznává Jindra.
Druhý ze starších kusů je stále funkční a tým ledařů tak matičku rolbu stále využívá na jednu ze dvou ploch.
Co se týče nového žihadla, i šéftrenér žákovských tříd Ladislav Kadaně přiznává: „Cítíme zlepšení v kvalitě hrací plochy. Je to naprosto zřejmé." A ledařský tým souhlasí. „Předmývá to led, pak rovnou vysává zpátky čerpadlem, teprve potom se to seřízne a uhladí vodou. Nůž na seříznutí ledu je nastavitelný. Všechno je nové, promakané, nevymlácené,“ líčí nadšeně Jindra, který v Ice Areně pracuje od roku 2005 a pamatuje téměř celou její historii. „Baví mě to pořád," neváhá. „Dělám všechno kolem baráku od střechy přes fitko, restauraci až po led.“
Úprava ledu ale není pouze o sezení na pohodlné sedačce a točení volantem. „Musíte si ujasnit, jak chcete led upravit. Je totiž rozdíl, jestli na něj vjíždíte po dětech, nebo dospělých. Rozhodujete se, jestli je potřeba pomalejší či rychlejší péče, jestli je potřeba dát na led víc vody, nebo ne,“ přibližuje Jindra. „Každý si řekne, že tam jen sedíme a točíme si kolečkem, ale to už je jen za odměnu. Vyžaduje to studii a práci kolem, někdy třeba ořezáváte led u mantinelu i hodinu. Je to takové hraní.“
Teď má parta na hraní alespoň novou parádní hračku.
Co by měl umět ledař podle Jindřicha Pěnkavy
„Musí být manuálně zručný. Má na starost spoustu dalších věcí: hlídat vodu, čerpadla, kompresory, jestli je dostatek oleje. Máme dvě reversní osmózy. Když vypadne proud, víme, kde co nahodit. Když houká alarm, musíme ho někdo vypnout. Jsme takoví údržbáři haly.“