Tahle cena musí být pro každého vzácná, vždyť po sezoně ji vždy dostává nejužitečnější hráč. I
Posuďte sami: trofeje z její dílny má doma například jamajský fenomenální sprinter Usain Bolt, protože Astera každoročně dodává ceny pro ostravský atletický mítink Zlatá tretra. Originální výrobky ze skla si u nich objednává třeba holandská královská rodina.
Zhruba rok pracovala Astera na křišťálovém stropu do luxusního apartmánu v Londýně, který patří saudské princezně, a před lety vyráběla skleněné puky i do Síně slávy NHL. Teď se podržte: v hlavním sídle luxusní značky Louis Vuitton na slavné pařížské třídě Champs-Élysées je 4,5 tisíce skleněných elementů dekorujících celý honosný prostor. Hádejte odkud - z firmy Astera.
Nyní jsou s ní spojeni i letňanští Letci.
Severočeskému ateliéru z Nového Boru, kde je přes sto sklářských firem, se myšlenka klubu líbila. "Už jen proto, že trofeje pro hokejisty moc neděláme," říká jednatel společnosti Vladimír Žíla. "V Česku jste vůbec první klub, pro který jsme exkluzivní putovní trofej vytvořili. A exkluzivní není jen slůvko, je to záruka toho, že nikomu jinému už nic takového nevyrobíme. Máte originální věc a nikdo jiný už ji nesmí mít."
Je to skutečně nádherný skvost...
Na začátku se vybíralo ze tří různých návrhů. Po zvolení varianty vedením klubu se začaly dolaďovat detaily, až se přešlo k samotné výrobě. "Důležité bylo, že jste si už na začátku nastavili nějaké limity a představy. Pak je snazší vše ušít na míru," dodává Žíla.
Elegantní trofej dostala pracovní název "Hokejový Oscar".
Její tělo je broušené z masivního optického křišťálu - na přední straně dominuje nápis LETEC SEZONY, zadní je doplněna umělecky stylizovanou siluetou hokejisty. "Hlavou" trofeje je křišťálový broušený puk v reálné velikosti, v němž je čelně pískované logo Letců zvýrazněné do hloubky, a hrana puku je rozbroušená vyleštěným kamínkovým brusem, takže připomíná diamant.
Spodní část "Oscara" tvoří stupňovitý podstavec, kde jsou vyryta jména prvních dvou vítězů Václava Burdy a Matěje Chalupy. Začalo se z čelní strany nejvyššího schodu. Další budou pokračovat směrem doprava a postupně vždy o schod níž.
Vladimír Žíla popisuje, jak vznikaly návrhy: "Líbilo se nám logo dvouplošníku s vrtulí. Celé je to do kulatého emblému, takže skvěle padne na hokejový puk," tvrdí.
"Jenže samotný puk je věc, která není tvarově efektní a my ho chtěli udělat ve velikosti 1:1. Proto jsme vytvořili tělo trofeje, jež vypadá masivně. Chtěli jsme, aby to bylo robustní, protože hokej není žádná křehká hra, a chtěli jsme to orientovat do výšky, aby se trofej mohla předávat jednou rukou." Až se jmény vítězů zaplní všechny strany všech schůdků, budou přibývat schody další.
"Touto trofejí budujete tradici," souhlasí Astera.
Pracoval na ní tým sedmi jejích lidí. Žádná strojní výroba, ale zakázková a absolutně ruční, která prošla několika procesy. Od foukaného skla na huti, přes hranařské a kuličské broušení, až po řezání na vodním paprsku, pískování či lepení speciálními UV lepidly. I krabicová pouzdra se vyráběly na míru trofeje.
"Je nádherná," pokyvoval uznale Matěj Chalupa, letošní Letec sezony, jenž ji spatřil mezi prvními. "Zaslouží si pořádné místo, takže vymyslíme, kde ji vystavíme a kde na ni upozorníme tak, aby byla v Ice Areně všem co nejvíc na očích," tvrdí Vojtěch Kučera, prezident klubu.
Zatímco putovní masivní trofej zůstane přísně střežena v aréně, každý vítěz dostává tenčí repliku s modře zbarveným pukem na těle poháru, který si může nechat vystavit doma na památku.
I pro Burdu s Chalupou už jsou připraveny k předání.
Kdo může říct v jiném klubu, že něco takového má... Byť to nebyla nejlevnější záležitost.